2021.03.18

VR Tours - Virtuális séta Budapesten, VR technológiával

A VR Tours Kft. egy virtuális sétát kínál a Budai várban. Miközben fizikálisan is megtehetjük ezt az utat, a szemüveg végigkalauzol a magyar történelmen.
 

„bíztunk az ötletünkben… meg kell, meg fogjuk csinálni”

 (Kurucz Márton – Operációs Igazgató)

 

                                                                                           ekkv vr tours.jpg

 

A VR Tours Kft. egy virtuális sétát kínál a Budai várban. Miközben fizikálisan is megtehetjük ezt az utat, a szemüveg végigkalauzol a magyar történelmen. Járhatunk a középkorban, a második világháborúban, 1956-ban, mindezt egy nyolc nyelvű hangos vezető (audioguide) segítségével.

A múzeumi keretek közötti VR használat már nem újdonság az országban: virtuális sétát eddig is tehettünk múzeumok épületében, azonban a VR Tours a zárt múzeumi térből a nyílt utcára helyezte át a VR alkalmazását, és komplett múzeumi sétát, történelmi sétát bonyolít le. Eddig ilyenre csak Rómában és Izraelben volt példa.

 

A gyakorlati, tartalmi szerkezet lényege, hogy az egyébként múzeumi keretek között zajló sétát és oktatást a szabadba helyezik át, és a képek, szobrok, kisfilmek helyett egy komplett 3D-s, élethű komplexebb élményt nyújtó formában mesélik újra a magyar történelmet. Ez hitelesebbé és izgalmasabbá teszi a tradicionális múzeumlátogatást.

 

„muszáj kihasználni a technológia adta lehetőségeket”

Újfajta keretet ad az is, hogy a VR-technológiával működő érdekes kisfilmek, oktató programok, melyekkel általában zárt moziteremben találkozhatunk, valóban a szabad ég alá kerülnek. Magyarországon eddig csak a mozitermes megoldások kaptak eddig teret, de még ezek is kezdeti fázisukban. A Virtuális Valóság még mindig sok vállalkozás számára ismeretlen trend.

A digitális megoldás másolhatósága az egyéb múzeumokon túl a túrizmusban nyithat új lehetőségeket: az átfogó VR használat nemcsak stratégiai épület séták esetében, hanem 

komplett városok, kultúrák bemutatására alkalmas. A technológia segítségével az utazó el tudja dönteni, mit látogat majd meg, mit nem, vagy éppen virtuálisan dönthet a szállodaválasztásban is. Ezek természetesen követhető minták, és újdonsága miatt dinamikusan növekvő vevőköre lesz, de ez a vevőkör (számokban mérve) amilyen gyorsan és amilyen magasra fog megugrani, olyan hamar és olyan nagyot fog zuhanni. Így a VR turizmusban való használata esetében fontos lenne már most, a bevezetés és trenddé válás pillanatában erősen pozícionálni, valamihez kötni. Pl. jó ár-érték arányban, nagy tömegek számára VR-túrákat biztosítani. A VR Tours erősen a külföldi turistákra pozícionálta a szolgáltatását, nem tervezett tömegével magyar egyetemista vagy dolgozó csoportokat, akik munka után – esetleg családjukkal együtt – VR-technológiával kiegészített sétára megy. (Érdekesség, hogy indulás óta a magyar érdeklődők és vásárlók száma jóval meghaladta a külföldieket.)  Felmerülő kérdések: VR-túrák idősek számára? VR fiataloknak? Tematikus VR-túrák? Többnapos kirándulások? Hagyományőrzés? Otthoni túrák járóképtelenek számára az életük megkönnyítésére? Ezek bármelyike követhető, de fontos, hogy a VR használatának legyen egyéni üzenete.

 

A digitalizált szolgáltatás a gyakorlatban

Az érdeklődők előzetes időpontot foglalnak a VR Tours honlapján, majd minden fontos információt e-mailben kapnak meg a szolgáltatótól. A szabad időpontok on-line ellenőrzésének lehetősége nagyon fontos digitalizációnak bizonyult, továbbá szintén fontos feladat volt a cég székhelyének helyes megválasztása. A túra minden esetben a VR Tours irodájától nem messze indul, és másfél óra után ugyanitt ér véget. A túrázókat a vállalkozás valamelyik képzett tagja személyesen elkíséri a sétára. Ennek oka, az előfordulható technikai gondok, másrészt biztonsági okok, hiszen a látvány olykor túl valódinak tűnhet, és szeretnék elkerülni, hogy valaki a túrázók közül meggondolatlanul cselekedjen.

Az érdekes és hasznos tudnivalókat egy 8 nyelvű hangos vezető (audioguide) adja át. A VR szemüveget minden túrázó számára a túra kezdetekor biztosítják.

 

Erőforrások, ráfordítások, befektetett energia

A szolgáltatás 2019-ben vette kezdetét és majd egy éves (kilenc hónapos) fejlesztői munka előzte meg. Ennek eredménye lett a 7 darab 3-6 perces videó. Az igazán nagy feladatot itt nem a virtuális valóság megalkotása jelentette, hanem az, hogy a csoportos VR-túravezetés valóban újdonságnak számított. Ezért is jött ezután egy két hónapos összehangolási munka az apróbb hibák kijavítására. A következő lépés volt a VR szemüvegek beszerzése és annak biztosítása, hogy mind a 20 szemüveg egyszerre és hibátlanul működjön. Ki kellett építeni az internethálózatot, összehangolni az eszközöket. Biztosítani kellett a 4K felbontást. Árban ez a következőképp néz ki: egy darab szemüveg nagyjából 100.000 forint értékű, ehhez jönnek még a háttéreszközök, a különböző szoftverek költségei.

Maga a vállalkozás egy startup, vagyis alacsony kezdőtőkével és nagy kockázattal indult. A költségeket tulajdonképp a technológia kiépítése emésztette fel, egy átlag startup-hoz képest így is komoly összegekről van szó.

„a technológia még nem tart ott, ahol az elképzeléseink”

„az innováció a napi folyamatokat rendkívül le tudja egyszerűsíteni”

„szeretnénk tovább fejleszteni”

 

Képzés során példaként alkalmazható sikerek, hasznos tanulságok

 

Anyagilag a VR turizmus (a technológia használata miatt) egy hamar és jól jövedelmező ágazat, a szemüvegek használatát ellensúlyoznia kell az árnak, így a kezdeti kiadások ellenében hamar lehet számítani a megtérülésre. A VR Tours a bevezető néhány hónap után a 30-60%-os eladás növekedést tudott elérni, operációs szinten 4 hónap után nyereséges volt. Bár a szolgáltatás valóban új, a vállalkozás teljes kihasználtsággal üzemel, látogatóinak köre vegyes korosztály és az előzetes várakozásokkal ellentétben túlnyomóan magyarok. Az extrém forgalomra jellemző a honlapon gyakran felugró ablak, mely a szabad időpontok teljes hiányára hívja fel a figyelmet. A VR Tours naponta 4 csoportot indít, jelenleg 5 fővel üzemel és 5.200.000 forint a jegyzett tőkéje.

A cég vezetői szerint a legnagyobb siker a kiemelkedően magas ügyfél-elégedettség és a magas visszatérő vendégek száma.

A szórakoztatóiparban való használhatóságon túl a VR technológia alkalmazható olyan vállalkozások esetében, amelyek oktatási anyagokat kínálnak. Például orvostanhallgatók számára nagy segítség lehet egy - a testet, bőrt, izmokat, csontokat stb. - virtuálisan áttekintő program. Szintén orvostanhallgatók számára egy életmentést gyakorló program. A fegyveres erők esetében bevetéseket gyakorló program, KRESZ-szel ismerkedők számára szituációs gyakorlatként lehetne használható. A magyar mérnöki tudás fejlesztésében szintén használható technológia, hiszen a bonyolult gépek, tervek modellezésére kiválóan alkalmas. Nem utasítanák vissza a kisiskolások sem a VR alapú oktatást. Azaz bármilyen oktatással, képzésekkel, más vállalatok fejlesztésével, képzésével foglalkozó cégek.

Használhatja a VR-t az autóipar és az informatika bonyolult rendszerek modellezésére. A földtudományok a föld szerkezetének megrajzolására, meteorológusok, azaz tulajdonképpen bármilyen vállalat vagy tudományos és egyéb társaság, akik fejlesztéseket végeznek, tudományos eredményeket kívánnak felmutatni.

A VR technológia használata illeszkedik a HR területére is. Képzeljünk csak el egy virtuális sétát, ahol bemutatható egy vállalat székháza, továbbá az új belépők új platformon juthatnak információhoz a vállalatról, munkakörökről.

Szűkebben véve tehát bármilyen kontextusban használható a VR technológia, ahol információk átadásáról van szó. Itt azonban fontos elkülöníteni és jó előre meghatározni a célcsoportot, hiszen a VR egyelőre még nem tömegcikk, csak igyekszik az lenni. Megállapíthatjuk, hogy a technológia elsődleges helye még mindig a szórakoztatóiparban és turizmusban van, de minden alkalmazási terület esetében elengedhetetlen a megfelelő ár-érték arány pozícionálása.

A startupok esetében mindenképpen tanulságos, amennyiben alacsony létszámmal indulnak, megfelelő piaci igényekre tapintanak, az összes ráfordítást elég a technológiai fejlesztésre költeni. Így várhatóan a költség hamar megtérül a digitális eszközök/tartalmak okozta felár miatt. Ilyen logikával a nagy kockázat redukálódik és kiszámolható.

 

Esettanulmány letöltése

 

Együttműködő partnereink

BiB
CED
Danube Capital
Future Now
Glósz és Társa
Hiventures
IFKA
KKV Ház
Markcon Informatikai Kft.
Nexius Learning
PP Konferenciaközpont
Seed